Faţadele pot minţi şi ele

20141206_134223

Despre haine care păcălesc sau coperte care mint s-a mai scris. Dar despre faţade care înşală, mai puţin, cred. Recunosc, pentru această introducere am furat  un titlu din revista Teatrului de Stat din Wiesbaden: “Die Fassade trügt” (Andererseits, No.1/2014-2015, p. 39). Adică sursa unei informaţii surprinzătoare pentru ochiul meu de turist. Mai priviţi, vă rog, încă o dată imaginea de mai sus. Scrie “Palast Hotel”, la intrare (uşor mascată de un copac, hai priviţi printre crengi), da? Ăsta e şi motivul pentru care am executat acest snapshot, cu telefonul mobil, zicîndu-mi în gînd: “Poate îmi cazez aici prietenii, cînd or veni în vizită la mine…”.

Doar că respectiva clădire de fapt conţine… locuinţe sociale; în număr de 86, cu 180 de suflete de 15 naţionalităţi. După 2002, au fost mutaţi în clădirea cu etichetă Jugendstil  nişte locatari din cartierul Bergkirchen (de după colţ, cumva), care şi-au părăsit casele într-un proces mai amplu de renovare urbană. O clădire cu o istorie care mai adaugă destinaţiei iniţiale de hotel (primul hotel local cu telefon în cameră, pe la 1903-1905) şi destinaţii mai puţin intuite: lazaret (în timpul WW II), apoi cartier militar al soldaţilor americani.

Ei, eu mi-aş caza prietenii acolo, dar va trebui negociat “la sînge” cu gazdele. Doar turcul plăteşte…

