Antike Schifffahrt

Mă grăbesc să aştern repede cîteva cuvinte în această postare, pentru a face loc celei ce va să vie mîine (stay tuned, sau bleiben Sie dran, cum se spune prin partea locului). Acum este vorba despre o restanţă de săptămîna trecută. Am întîrziat destul.

Aşadar, duminica trecută am putut admira următoarele obiecte: efigii, monumente mortuare, epitafuri, pergamente, costume, diagrame, monede, unelte, scrisori, tabele, arme, rame, nave de patrulare, fregate – din epoca bronzului şi pînă în zilele noastre. Unde? La Muzeul Navigaţiei Antice, calchiere după Museum für Antike Schifffhart [da, cu trei de f, nu vă mai hliziţi], din Mainz. Un muzeu deschis în 1994, în zona ‘Römisches Theater’. (De fapt, acest muzeu e parte a unui muzeu mai mare, Römisches-Germanisches Zentralmuseum.) Da, se observă bine că moştenirea romana e foarte bogată aici, la Mainz, fostă garnizoană a Imperiului Roman, înfiinţată în anul 13 î.Ch. O istorie a Mogontiacum-ului, cu altă ocazie. Era păcat să nu se înfiinţeze un astfel de muzeu al navigaţiei, avînd în vedere că prin anii ’80, cînd s-au început săpăturile pentru fundaţia Hotelului Hilton, au fost descoperite (gradual) nu mai puţin de 4 epave îngropate (bucăți-bucățele, desigur) ale unor nave militare romane datînd cam de prin anul 405 (ultima dintre ele). Foarte bogat în informaţii, replici şi reconstituiri, muzeul este o destinaţie obligatorie pentru toţi musafirii care vor să vină la Mainz.

Cînd am intrat, am intrebat la Info dacă pot plăti cu cardul. Întrebare la care doamna de la recepţie mi-a răspuns foarte senin: numai dacă vreţi să cumpăraţi cărţi, suveniruri. Căci, aici ‘Der Eintritt ist frei, kostenloss’. Ei, se mai pune problema să nu-l vizitaţi?

