GEPA: un mod (german) de a face lucrurile

Ca mulţi din generaţia mea, am protestat împotriva celebrei legi privitoare la exploatarea de la Roşia Montană, pe care Victor Viorel Ponta a susţinut-o în calitate prim-ministru, dar a votat contra ei în calitate de parlamentar. (Is possible to declare that? In what country?) Am ieşit în stradă, dar nu convins de argumentele ecologiştilor, ci de aspectele juridice şi economice ale poveştii. Despre Gabriel Resources şi RMGC am mai povestit de nenumărate ori (în esență, investitorii ăia nu au banii pe care-i promit). Cam asta a fost cariera mea de militant. Căci în privinţa exploatării petrolului, gazelor naturale sau de şist, a producerii de energie nucleară nu mă situez deloc, dar absolut deloc, de partea organizaţiilor ecologiste. Nici româneşti, nici de aiurea. Hai, poate WWF (World Wildlife Fund), dar asta nu e neapărat ecologistă, în sens politic-militant (s-ar putea să greşesc, habar nu am).

Anyway, nu despre mine ar trebui să fie vorba. I’ve just introduced myself in the context. În contextul postării de faţă, în care vreau să vă sugerez să vă îndreptaţi şi spre altceva privirea şi portofelul atunci cînd vine vorba despre cumpărăturile uzuale. Asta pentru că eu cred că ceea ce ne defineşte pe noi ca indivizi umani (poate chiar educaţi, evoluaţi) sînt nu doar alegerile noastre fundamentale şi faptele eroice (chiar mai există), ci şi faptele mărunte, alegerile pe care le facem zi de zi. Cum mulţi dintre noi ne mai şi spălăm, poate ar fi fain să alegem produse cît mai curate. Ca şi atunci cînd mîncăm sau bem. Nu că m-aş pricepe la chimie alimentară (de parcă vechii egipteni nu asta făceau…) sau la felul în care medicamentele sau parfumurile de sinteză ajung din laborator în dulăpioarele noastre. Nu mă pricep, dar există o lege a bunului simţ care îmi spune că dacă dulceaţa făcută de bunica e mai gustoasă sau dacă ţuica fiartă de taică-meu e mai curată şi nu are coloranţi, atunci ceea ce bag în gură ar trebui să fie produs în mod asemănător.

Dar pe lîngă asta mai e ceva. Nu am pledat niciodată pentru alimentaţia raw sau alte năzdrăvănii. (Căci sînt năzdrăvănii. A nu înţelege de ce omul a trecut de la crud la gătit înseamnă lipsă de carte. Sau de viziune.) Mă gîndesc la ceva ce trece de la dimensiunea organică (am ales zilele astea să folosesc produse de la Original Source) la cea fair. Aş traduce-o chiar prin cinstită. Da, căci există şi comerţ cinstit pe lumea asta. Fair Trade. Sau Fair Handel, cum i se spune pe aici. Ce vrea organizaţia Fairtrade International puteţi afla de pe site-ul ei. Cum poate să-i ajute pe fermierii din ţările în curs de dezvoltare genul acesta de mişcare socială, puteţi afla de pe Wikipedia. Ştiu că în România există încercări metrosexuale sau doar mimetice de a genera noi obiceiuri de consum (chestia e că majoritatea vor profit). De aia nici nu sînt convingători băieţii şi fetele: nu explică raţional ce are omul de cîştigat adoptînd o nouă viziune asupra comerţului, consumului, cultivării.

GEPA e un brand german care există pe piaţă de 40 ani, aşa că nu poate fi suspectat de comportament trendy. Poate hippie. Că e brandul cel mai sustenabil al Germaniei e un fapt de dată recentă şi nu mă impresionează defel. Ce mă impresionează însă este filosofia de piaţă: ‘100% fair, 100% not-for-proft, 100% comitted‘. Ăsta e motivul pentru care am ales cafeaua şi ceaiurile lor. Nu că sînt organice neapărat (deşi asta ar semăna cu o întoarcere la vîrsta copilăriei, cînd adunam plante medicinale într-o veselie), ci pentru că sînt aduse pe piaţă cu gîndul la buzunarul fermierului care cultivă culturile respective. Fără pesticide, fără tehnologii moderne neapărat (nu şi le permite), fără scopul de a-şi cumpăra Bentley Continental GT. Ăsta vrea doar să trăiască. Iar GEPA e unul dintre fondatorii acestui model de business: ‘Vor 25 Jahren stellte das sozial engagierte Unternehmen TPI gemeinsam mit der GEPA und Naturland den ersten Teegarten in Darjeeling auf Bioanbau um. Gemeinsam sind wir Pioniere bei bio und fair‘. (Măcar pentru design sau ambalaj şi tot merită să cumpăraţi produsele bio fairtrade !)

Da, puteţi să mă faceţi de stînga. Oricum în Germania nu mai contează. Aici guvernul federal e şi de dreapta şi de stînga (creştin-democraţi şi social-democraţi). Chiar e irelevant. Trust me.

