Împăcarea cu Guardiola

Am simţit dintotdeauna că va veni acest moment, cînd – spăşit şi sincer – voi spune public că, în secret, l-am admirat mereu pe Guardiola. Ca jucător (pot chema la bară vreo doi martori) am avut mereu cuvinte de laudă la adresa lui. Probabil Ronald Koeman sau Louis van Gaal, ca să nu îl pomenim pe Johann Cruyff, ar avea enorm de multe de spus despre jocul lui Guardiola. Avea clarviziune, eleganţă, dăruire, anticipaţie: ‘Dinainte să primească mingea, ştia ce va face cu ea’, spune Albert Ferrer, fundaşul dreapta al Barcelonei din acea vreme. Fireşte că artificiile, şampania şi tonele de confetti dedicate lui au apărut după ce a devenit antrenor. Căci ca jucător nu a ieşit în evidenţă ca Stoicikov sau Romario. Totuşi, trebuie spus că este unul dintre jucătorii sinonimi cu creşterea Barcelonei şi cu ceea ce reprezintă acum. Adică? Păi, n-ar trebui să uităm că pînă în 1992, FC Barcelona reuşise să nu cucerească niciodată Cupa Campionilor Europeni (da, steliştii se puteau lăuda la ora aia cu un trofeu). Noroc de generaţia lui Koeman, care în finala contra Sampdoriei a şutat bine ţintit şi a rezolvat seceta aia. Pînă la acea dată, FC Barcelona fusese o echipă puternică a campionatului spaniol, animată mai mult de ambiţiile locale şi de naţionalismul catalan (un fel de contrapondere la forţa exercitată de regalismul centralist al Spaniei, reprezentat de Real Madrid – io cu ăştia ţin la fotbal cam de prin 1985). Să nu uităm că în anii ’90 AC Milan juca un fotbal ucigător de bun. Astăzi, lucrurile stau cu totul altfel.

Ei bine, nu cred că are sens să prezint aici palmaresul lui Guardiola, căci e unul prea bogat. Insist asupra faptului că trofeele aduse de el Barcelonei ca antrenor sperie orice statistician: 3 campionate ale Spaniei, 2 Ligi ale Campionilor, 2 Cupe ale Regelui, 2 Supercupe ale Europei, o Supercupă a Spaniei. Plus două campionate mondiale ale echipelor de club. Din 2008 pînă în 2012! Adică în 4 sezoane a adus 12 trofee, şi nu oricare ci pe cele mai importante! Asta îţi iese poate doar în jocurile realizate de EA SPORTS… Şi după o astfel de experienţă, Guardiola alege să se odihnească un an (alţii s-ar fi retras liniştiţi la pensie) pentru ca apoi să accepte o altă provocare: aceea de a se muta în altă cultură fotbalistică, cea germană. (Ca jucător se plimbase între Barcelona, Brescia, Roma; celelalte echipe, adică Al Ahli şi Sinaloa sînt indubital irelevante.) A semnat cu Bayern München, în detrimentul unor echipe ca AC Milan, Chelsea sau Manchester City. Ce l-o fi determinat? Încă nu am aflat. Cert e că la prima conferinţă de presă de pe tărîm bavarez, omul a vorbit în limba germană – motiv de încîntare, dar şi de ironie în legătură cu germana lui (mult, mult, mult peste germana lui Trappatoni!). M-am trezit eu să o amendez, de parcă eu aş vorbi Hochdeutsch ca un vorbitor nativ. Ce să-ţi spun! (Cumva o fi invidie? München-ul ar putea fi un vis ascuns de-al meu? Ce spun prietenii mei psihologi?)

Ei bine, în acest punct lucrurile încep să se lege cumva… În fapt, mă regăsesc în experienţa asta: la rîndul meu, ca vorbitor de limbă romanică, am acceptat provocarea de ‘a evolua’ în spaţiul germanic. E adevărat, formaţia mea de anglist cumva mă ajută. Experienţa asta e una culturală, fără doar şi poate, în ambele cazuri. Şi cum în această perioadă reflectez intens la propria-mi condiţie, nu pot să fac abstracţie de condiţia de învingător a lui Guardiola. Care în această seară are de dat un examen cu propriile-i limite şi alegeri: vrea să se califice în dauna Barcelonei în finala Ligii Campionilor, azi fiind programat meciul tur, pe Nou Camp. Unde mai pui că infirmeria lui Bayern e plină: Robben, Ribéry, Alaba, Badstuber, Rode sînt ţăndări. Lewandowski nici el nu e cert.

Cum şi eu mă simt puţin catalan (online folosesc nickname-ul Catalan, derivat din Cătălin), îl înţeleg foarte bine. Şi cred că ar fi bine să mi-l aleg drept model. Doar e un învingător, nu? “Ich bin hier um zu gewinnen!” a declarat el azi la Barcelona.

http://www.sueddeutsche.de/sdews/embeddedpage/guardiola-will-gegen-alte-bekannte-gewinnen-1.2466686

pep-guardiola

