O vizită la BMW Museum. Şi o concluzie.

Am să încep cu concluzia: BMW Museum – cu apendicele BMW Welt – este un muzeu fascinant, pe care îl recomand oricui! Patente, inovaţii, titluri şi performanţe demne de orice antologie se află concentrate într-un spaţiu suficient de bine organizat şi exploatat. Fireşte, sensul vizitării urmăreşte cronologia grupului BMW – azi se numeşte BMW Group, din motive bine ştiute de toţi fanii mărcii, ai automobilismului în general. Sar peste experienţa de la BMW Welt, căci nu e decît un showroom excepţional, menit să te convingă să cheltui nişte bani.

Cu părere de rău şi cu conştiinţa celui care muşcă mîna care l-a hrănit, trebuie spus că dincolo de afişata dimensiune tehnică şi inginerească a fenomenului auto, muzeul are datorii neachitate: poveştile familiei Quandt (dar nu numai). E adevărat, eu însumi am beneficiat de o bursă acordată de Herbert Quandt-Stiftung, motiv pentru care sînt şi acum recunoscător – experienţa aceea de bursier a împărţit viaţa mea în două: ‘înainte’ şi ‘după’. Pe fast-forward: Herbert Quandt este considerat salvatorul BMW, printre altele. Doar că, exact cînd am ajuns eu întîia dată în Germania, în 2007, televiziunea NDR a pus pe tapet trecutul controversat al celei mai bogate familii a Germaniei, deţinătoarea a 46,7% din BMW (care le aduce vreo 24 miliarde de euro). Pe scurt, este vorba despre folosirea prizonierilor de război în fabricile deţinute de familia Quandt (Varta sau Afa), după cum arată şi  Der Spiegel: Breaking the Silence. La capitolul lecturi relevante mai puteţi adăuga numeroasele anchete făcute de Süddeutsche Zeitung.

Ei bine, puteţi replica, şi cu ce afectează poveştile astea imaginea pe care ţi-o formezi vizitînd muzeul BMW? Are. Căci – prin comparaţie – pentru Daimler-Benz reflectarea istoriei n-a fost o temă tabu: la Muzeul Mercedes-Benz din Stuttgart, puteţi vedea extrase din registrele de personal şi din fişele de pontaj care atestă că şi la uzinele Mercedes s-au folosit prizonieri de război. Asta se întîmplă cînd eşti riguros şi arhivezi tot… Şi tot la Muzeul Mercedes-Benz, implicarea în Formula 1 sau în Cursa de 24 ore de la Le Mans este reflectată prin exponate exemplare. Ei bine, bavarezii de la BMW au ignorat – cu bună ştiinţă – capitolul numit Formula 1; că au fost în parteneriat cu Sauber sau Williams, totuna: n-au cîştigat mai nimic. Să înţeleg că oamenii ăştia nu ştiu să piardă?

blog_MG_0002 blog_MG_0003 blog_MG_0109 blog_MG_0131 blog_MG_0168 blog_MG_0205 blog_MG_0265

Advertisements