Surpriza finalului de sezon: Crianza de Navarra Las Campanas 2009

Cum la final de an universitar ai, în sfîrşit, ocazia să te mişti mai relaxat şi cum în acest Wochenende s-a anunţat furtună (toată ziua a suflat un vînticel cu 80 kmh, chiar cu 100 kmh pe alocuri) – ploaie şi descărcări electrice, am decis că Valea Moselei (Reichsburg Cochem şi Burg Eltz) poate fi vizitată în altă zi. Aşa că am desfăcut, din pură curiozitate, o sticlă de vin primită cadou acum o săptămînă: un Rivaner din 2014, din podgoria Rheingau (adică de pe-acilea, de pe la noi). Nu e un vin pe care să dau bani, dar asta nu înseamnă că e rău. Doar că nu e pe gustul meu, fiind foarte tînăr şi uşor săltăreţ; dar pentru zilele de vară merge, fiindcă e un vin alb. Bun, am decis să schimb totuşi repertoriul şi să revin la un vin roşu.

Iar dacă în ultima vreme m-am lăsat sedus de cupajele spaniole de Tempranillo şi Garnacha, azi am făcut loc altui spaniol: un Crianza din 2009. Pe lîngă preţul extrem de mic, m-a atras vîrsta vinului. Şi, în pofida preţului, s-a dovedit un vin bun, surprinzător de bun pentru categoria vinurilor care costă mai puţin de 4 euro. Nu pricep nici acum politica discount-urilor întîlnite prin Germania, căci acest vin costă 8-10 euro în Elveţia. Şi nici producătorul nu e chiar obscur, Bodegas Vinícola de Navarra făcînd parte din grupul Pernod Ricard, ca şi Campo Viejo. Iar pentru că la capitolul brînzeturi am cam trecut şi prin Appenzeller, şi prin Morbier, şi prin Alpen Bergkässe, şi prin Comte ş.a.m.d., azi am luat o decizie radicală: raţa aia poloneză ar face bine să se lase umplută şi, apoi, băgată în cuptor (nu vie, fireşte!). Aşa că am luat ce am găsit prn gospodărie şi am creat ad-hoc o umplutura din: ceapă, usturoi, pere (Forelle Birnen, da, da, pătate ca un păstrăv), ardei gras, morcovi, pătrunjel verde, rozmarin proaspăt, boabe de coriandru. Ca garnitură, nişte simpli cartofi la cuptor, cu mango şi, iarăşi, rozmarin. A ieşit ceva decent, bine aromat, de-au adulmecat toţi vecinii din cartier. (Data viitoare, voi pune mere în loc de pere, şi mai mult usturoi.) În această combinaţie, Crianza 2009 şi-a dezvăluit destul de intens mirosul de fructe de pădure combinat cu ceva-nu-ştiu-ce, dovedindu-se suficient de corpolent şi taninos, cum îmi place mie. Avînd o aciditate sănătoasă, s-a învechit destul de frumos, echilibrat, catifelat. Fructat, aromat, onctuos, persistent. Fiind un cupaj de Cabernet Savignon şi Tempranillo, s-a dovedit ceva mai plin, mai bogat decît un Cabernet simplu. (Totuşi, pentru un cupaj, rămîn cu Grenache, poate cu Syrah, preferabil din regiunea Côtes du Rhône.)

Fără îndoială, e un vin care v-ar plăcea. Parol!

foto_MG_0081 foto_MG_0083

foto_MG_0054 foto_MG_0099

