Inconsecvență: numele tău e dat de băutură…

Anunțam nu demult că în paginile acestui blog nu voi mai descrie nici măcar un vin [sper ca Academia Română să nu mă oblige într-o bună zi să scriu legat nicimăcarun, da?!], căci degustările și notițele presupuse de o astfel de acțiune mi se par mult prea des convenționale și, în același timp, fanteziste. Nasul, notele de bază și post-gustul beneficiază din plin de imaginația degustătorilor și oenologilor. Eu am limitele mele și prefer să las să vorbească dezlegată limba în procesul îndelungat al unei degustări ad-hoc și fără fițe.

Și totuși! Totuși! Sînt forțat de familia Christie, probabil domnul Stephen Christie fiind mezinul, să aduc vorba – dar foarte pe scurt – de produsul cel mai ieftin, cred eu, al companiei sale (Christie’s Port Wine Producer & Shipper, Ltd.), Castelinho. Castelinho Douro este o linie de vinuri, cu trepte de învechire diferite. Bun, acum, dacă veți arunca un ochi pe site-ul producătorului, veți vedea niște prețuri care variază între 12 euro și 21 euro. Cel pe care l-am gustat eu nici nu apare pe în magazinul online: e un cupaj roșu din anul 2013, un D.O.C. cu 13% volum de alcool, din soiuri care nu sînt numite pe etichetă. Probabil e un vin prea tînăr, pe buzunarul maselor, fiind disponibil la raft în supermarketul real- la un preț undeva între 6 euro – 8 euro. „Ieftin, domnule!”, veți spune șăgalnic, dar și cu sprînceana ridicată, ca semn al neîncrederii. Dar, ca orice Douro încercat de mine (ăsta e al treilea producător, după Symington Family Estates cu Tuella și Ramos Pinto cu al lor Duas Quintas), este unul mai mult decît decent, echilibrul fiind cea mai importantă caracteristică a lui. (Și, din nou, avem de-a face cu o sticlă numerotată. C-așa-s portughezii… au un control serios la producătorilor.)

După puțină documentare, am aflat că avem de-a face cu un cupaj care adună soiurile portugheze Touriga Nacional, Touriga Franca, Tinta Rouriz (care e de fapt numele portughez al spaniolului Tempranillo). Fără tanini evidenți, fără corpolență, dar cu suficient alcool, e un vin foarte armonios. Chiar light & elegant, aș îndrăzni să spun. Așadar, complementar vinurilor de Porto pe care le produce același vinificator, dar acestea sînt vinuri fortificate, care pe mine nu mă interesează în mod deosebit.

Ei bine, hai totuși să ajung la subiect! Pentru prima dată pot spune că indubitabil și evident un vin chiar are nas! Simți în nări un parfum intens de gem de prune. Totuși, nu doar pruna e acolo, ci acel amestec pe care mulți îl cunoașteți din copilărie: pruna e amestecată cu nucă și scorțișoară. Și e un gem care are și gelatină, una discret mentolată. Fix așa!

