La aer curat

„La aer curat, la aer curat” era un refren pe care-l cîntam în copilărie cu prietenii, cînd hoinăream (wandering ar zice englezul, nu?, iar wandern neamțul) prin pădurile care pompau oxigen în jurul orașului ăla pe care toată lumea îl identifică drept polul frigului în România, adică Miercurea Ciuc.

Probabil că asta înseamnă friluft, aer curat; asta așa, ca exercițiu imaginativ, căci nu vorbesc limbi din spațiul scandinav. Dar dacă Luft înseamnă aer, ca în germană, iar fri înseamnă frei… unde altundeva am putea ajunge? Ce m-a făcut să scriu despre scandinavi? După cum vă așteptați, o fi vorba despre ceva legat de munte, că de vin nu poate fi vorba în Golful Botnic sau prin fiorduri. Și așa este.

frilufts

Banner Frilufts

Are legătură cu peregrinările mele recente în mulțimea de magazine cu echipament de munte – hm, cum să-i spun altfel? Pînă și nemții preferă neologismul outdoor ca să acopere tot spectrul de sporturi și activități pentru care se vînd toate produsele posibile. Și dacă ai suficiente magazine în Wiesbaden (Ergo Outdoor, Jack Wolfskin, Quicksilver, Hummel-Ausdauershop), cărora li se adaugă încă pe atîtea în Mainz, ce rost ar avea să mergi și la Frankfurt? Eu zic că are, căci Frankfurtul se laudă cu două magazine (unul dintre ele fiind Outlet) aparținînd lanțului Globetrotter (originar din Hamburg, de pe la 1979, cu 13 magazine și 1300 angajați). Nu reiau istoria firmei, am să spun doar că – după umila mea părere – acoperă cel mai bine nevoile pasionaților de munte, ba chiar și ale profesioniștilor; căci oferă peste 30 000 de articole de la 1 000 mărci avute în portofoliu. Ei bine, dintre toate aceste mărci mi-a atras atenția, ieri, una cu iz scandinav, purtînd numele derivat din cuvîntul pomenit mai sus: Frilufts. La fiecare raion, pe fiecare raft, apărea și marca asta. Așa cum apare Quechua la Decathlon. Și finalmente am aflat că motivul e același. Adică?

red8249

Globetrotter, Frankfurt

Globetrotter a intrat într-un conglomerat cu firma suedeză Naturkompaniet și cu cea finlandeză Partioaitta. Care sînt tot retaileri (anglicismele ne invadează, ce putem face?). Iar toate trei formează acum Frilufts Retail Europe AB. Bun, la prima vedere produsele Frilufts sînt superioare Quechua, în consecință poziționate și ca preț pe o treaptă superioară. Personal, nu dețin decît niște accesorii de la Frilufts, cîțiva săculeți de transportat și comprimat, deci nu pot să mă pronunț. Urmează să mai iau ceva de la ei, nu spun ce deocamdată. Dar chestiunea calității mă intrigă în continuare, deși pentru acționari e aproape irelevantă. Pentru că acționarul din spatele Frilufts este Fenix Grup, pilonul supermărcii Fjäll Raven, și care avea deja 20% din… Globetrotter. Și iată ce mărci mai deține Fenix: Brunton, Tierra, Primus (!) și, cu voia dumneavoastră, ultima pe listă, Hanwag (!!!). Hanwag nu e alta decît una dintre cele mai respectabile firme producătoare de bocanci din lume, de origine din Bavaria. Între timp, observ pe limba bocancilor că scrie Made in Croatia. Clar, nimic nu se mai produce în țara de origine, mîna de lucru ieftină fiind căutată prin vecini, peste mări și țări.

Finally, am rezolvat și această necunoscută!

Advertisements