Declaració d’amor

De ce o declarație de iubire? Ca să rămînă atestată. Știm cu toții că istoria nu se poate scrie în lipsa atestărilor documentare. Iar cînd acest jurnal va fi celebru și cotat la marile case de licitații – ha, ha! – ar fi bine să conțină un text despre faptul că ori de cîte ori am ocazia, vizitez, parcurg și încerc să simt pictura, grafica, ceramica lui Joan Miró. În general, mă simt atins de tot ce a atins Miró.

Nu am de ce scriu aici o scurtă schiță biografică, cu informații mai mult sau mai puțin relevante. La fel de bine nu am de ce să fac o listă a artiștilor influențați de el. Sau să vorbesc despre influența exercitată de Hieronymus Bosch, și despre care am citit ulterior descoperirii pe care a făcut-o ochiul meu ager cînd vine vorba despre cel mai iubit catalan (în universul meu personal, desigur). Fie că a locuit la Mont-roig, Paris sau Palma de Mallorca, iar mai tîrziu la New York sau prin Japonia, eu cred că a reușit să se adreseze lumii întregi. Fie că opera lui este discutată în contextul suprarealismului sau expresionismului abstract, este clar pentru oricine că ea transcende prin rebeliune, antiacademism și sensibilitate granițele unui singur curent.

Fie că vizitezi muzeul din Barcelona, de pe muntele Montjuïc, fie că citești Miró. The Life of a Passion de Lluís Permanyer*, fie că vizitezi cu mintea deschisă expoziția minunată de la Schirn Kunsthalle din Frankfurt, intitulată Wandbilder, Weltenbilder (tradusă în engleză Painting walls, Painting Worlds), rămîi cu o profundă admirație pentru amestecul rafinat de culori din minimalistul, dar și spectaculosul (meta)discurs artistic al lui Miró… Asta am pățit eu, iar pentru mine, acest artist este reprezentativ pentru arta secolului 20 ca nimeni altul. Așa e cînd iubești: faci afirmații categorice și subiective.

A photo posted by Cătălin M. C. (@real.catalin)

P.S. Dacă aveți 12 euro în buzunar, înseamnă că mai aveți 12 zile la dispoziție pentru a vizita expoziția de la Schirn, Frankfurt. Dacă nu, treceți prin digitorialul Schirn.

* Lluís PermanyerMiró. The Life of a Passion, English translation by Paul Martin, Barcelona: Edicions de 1984, S.L.: 2014

