Viața la țară

Vine un moment în viața omului plecat la studii, la muncă sau la completarea experiențelor de viață, cînd trebuie să plece din locuința unde vremelnic s-a adăpostit. Sper ca autoritățile din Wiesbaden să nu pună cîndva pe clădire plăcuța convențională și ușor previzibilă cu textul „Hier von kurzer Zeit wohnte Dr. Cătălin Constantinescu, berühmter Forscher, Komparatist, Literaturkritiker, Schriftsteller und Bergsteiger aus Rumänien. Von 2014 bis 2016”.

Bun, să lăsăm autoironia la o parte și să trecem la subiectul zilei. Așadar, trebuind să predau ditai casa unor alți chiriași care se vor muta aici de la 1 septembrie, m-am dus în oraș să fac o dublură la cele patru chei necesare unui trai demn în dealul Freudenberg-ului. Ajuns la singurul atelier de făcut chei „fotografiat” de mine cu coada ochiului în goana trecerilor mele prin Mauritiusplatz, întreb ce și cum (preț, durată, fezabilitate), bat palma cu meseriașul de acolo, de origine din Macedonia. Omul, avînd o intuiție demnă de orice, mă întreabă de unde sînt de origine. În continuarea dialogului nostru, în limba germană, îi spun că vin din România, iar el – după un fel de „Bine, bine, lasă, că m-am prins de asta” în gînd – insistă: „De unde din România?”. „Din Iași”, adaug eu neîncrezător. „Ahamz, soția mea a studiat la Iași. Iar vara trecută am făcut un drum prin țara ta: București, Zărnești, Bacău, Iași, Suceava, Miercurea Ciuc…”. Îl întrerup: „Ați zis Miercurea Ciuc?” El: „Da”. „Păi, eu de origine sînt cam de pe acolo, de lîngă”. „Was?” se miră el, completînd: „Soția mea e de origine din Miercurea Ciuc!” Așadar, drag cetitor, tu nu te-ai simți ca la țară? Mai ales dacă vînzătorul ar încerca să îți spună că te costă „Zoozeci și unu, doi, ăă, trei de oiro, ăă, patrudzeci. O zi șionă!”.

P.S. Postările pe această temă ar fi putut fi și mai multe. A trăi în Wiesbaden (la fel de bine se aplică și pentru traiul în Frankfurt) îți poate oferi tipul ăsta de experiență, deoarece românii reprezintă potrivit statisticilor oficiale una dintre etniile importante ca pondere în populația orașului. După turci, italieni, greci și polonezi, românii se clasează pe locul 5 în topul etniilor stabilite în capitala landului Hessa: în jur de 2 400 de suflete. De aia la benzinărie, la Intersport, la Mensa (cantina studențească), la biblioteca universității am fost favorizat mereu. Și nu, la cazino nu joc, că altfel…

 

